Vg2 Interiør- og utstillingsdesign



 


Interiørkonsulent

Interiørkonsulenten jobber gjerne i butikker med salg og kundeveiledning. De planlegger baderom og kjøkken, jobber med salg av møbler, maling, innredningsmaterialer, lamper og andre interiørartikler.

Konsulenter jobber også med kunder i deres private hjem eller med mindre prosjekter for offentlige bedrifter. Disse prosjektene kan innebære forslag til ny planløsning, møbleringsplan, fargesetting, lyssetting, forslag til innkjøp av nye møbler og evt. oppussing av de gamle slik at de passer til de nye. Interiørkonsulenten foreslår farger, materialer, produkter og står av og til for innkjøp. Konsulenten lager kostnadsoverslag og kan stå for innleie av håndverkere som elektriker, rørlegger, maler, snekker og murer.

Interiørkonsulenter jobber også for private eller eiendomsmeglere som skal selge leiligheter og hus. Det er godt kjent at du får en bedre pris for en ryddig og godt innredet leilighet.

Interiørmagasiner er en aktuell arbeidsplass. Her kan du utføre ulike jobber, fra styling til reportasjer.

Fjernsyn og filmteam bruker interiørstylister til å lage spennende studio-miljø.

Disse jobbene innebærer at du også bør ha kunnskap om byggeskikk opp igjennom tidene og kjennskap til gode designprodukter.

Elevene lærer også om rompersepsjon, innredningsmaterialer, fargelære, lyssetting av rom, boligtekstiler, kommunikasjon og presentasjon, både visuelt og verbalt. Visuelt via frihåndstegning, teknisk tegning og via bruk av tegneprogrammer på Pc. De lærer om typografi og god layout til bruk på moadboards og presentasjoner, budsjettering med mere.

Interiørarkitekten jobber stort sett med større, offentlige bygg som hoteller, skoler, restauranter, ofte i tett samarbeid med arkitekten.

Interiørkonsulent er ikke en vernet tittel slik som Interiørarkitekt. Noen kaller seg også interiørdesigner, andre interiørstylist.


Om du vil fordype deg ytterligere i faget:

-          Interiør ved Norges Kreative Fagskole i Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen. http://www.norgeskreativefagskole.no/

-          Interiørfag ved Idefagskolen i Tønsberg. http://www.idefagskolen.no/

-          Interiørstudiet ved Norges Interiørskole, Gjøvik. http://norgesinteriorskole.no/

-          Interiørskolen - boligmiljø og Interiørskolen – Offentlig miljø, NKI nettstudier  http://www.nki.no/

-          Lysdesign ved Høgskolen i Buskerud http://www.hibu.no/studietilbud/lysdesign

-          Bachelor i interiørarkitektur / møbel - og romdesign ved Kunsthøgskolen i Bergen  www.khib.no

-          Bachelor i interiørarkitektur og møbeldesign ved Kunsthøgskolen i Oslo.  http://www.khio.no/norsk/

Det finnes mange muligheter utenfor Norge, se her; http://www.studentum.no/search/universitet-h-gskole-interi-r/a27-c985

Mer informasjon om Interiør og utstillingsdesign finner her; http://utdanning.no/

Interiørarkitekter MIAF skal både som ansatt og som selvstendige næringsdrivende innen interiør-, arkitektur- og byggfag, kurs- og lærervirksomhet med mer kunne:

  • Planløse, innrede, fargesette og belyse offentlige og private bygg.
  • Utføre skisser og alle typer fagtegninger.
  • Utarbeide beskrivelser, gjøre prisoverslag og evaluere tilbud.
  • Samarbeide med oppdragsgivere, offentlige etater, håndverkere og andre fagfolk.
  • Veilede og gi impulser.

Utstillingsdesigner
Utstillingsdesign kan tas på videregående skole og fagskole.

Fullført og bestått opplæring i videregående skole fører fram til yrkeskompetanse.

På skolen lærer elevene om vareplassering, fargelære, komposisjon og komposisjonsprinsipper, bevisst bruk av lys, temaarbeid, kampanjearbeid, frihåndstegning, lage modeller i målestokk, kundebehandling, visuelle og verbale presentasjoner, stillære, typografi, billedredigering, materiallære, skapning av miljøer og blikkfang.
Som utstillingsdesigner lager du materiell, utstillinger og messestander.
Utstillingsdesigneren sørger for eksponering av produkter og tjenester og profileringav bedrifter og arrangementer.

Som utstillingsdesigner designer du alt fra skilt, logo og kulisser til salgsutstillinger i butikkvinduer og messeområder for bedrifter, skoler eller organisasjoner. I tillegg til markedsføring kan utstillingsdesignerens arbeid være knyttet til kulturformidling og informasjonsarbeid.


Vanlige arbeidsoppgaver for utstillingsdesigneren:
  • utvikle ideer og konsepter
  • definere målgruppe
  • tegne skisser og presentasjonstegninger
  • bygge modeller
  • velge tekniske og funksjonelle løsninger
  • montere skilt, tapet, tekstiler og andre effekter
  • monteringsledelse - ha ansvar for helheten i utstillingen

Utstillingsdesigneren jobber tett med oppdragsgivere og underleverandører for å skape et best mulig resultat. Mange utstillingsdesignere spesialiserer seg innenfor en eller flere typer arbeidsområder.

Utstillingsdesigneren jobber som selvstendig næringsdrivende eller som ansatt:

- I alle typer butikker og butikkjeder

- Ireklame- eller arkitektbyråer

- Med vindusutstillinger

- Med messeutstillinger

- Med showroom

- Med retail design

- Med reklame

- I fornøyelsesparker

- Ved kunstgallerier

- I alle typer museer

- I fjernsynsstudioer

- Med styling av bolig for salg

- I interiørmagasiner

- Med scenografi

- Som museumskurator


Utstillingsdesigneren kan også bruke disse titlene; visual merchandiser, dekoratør, eksponeringsdesigner og stylist.
En visual merchandiser har oftest et større ansvar. En v.s. har ansvaret for hele butikken, gjerne flere butikker og sørger for at de ansatte læres opp slik at vareplassering og eksponeringen i hele butikklokalet, inkludert utstillingsvinduer, gir maksimalt salg.
Stylisten jobber gjerne mot moteverden, eller i et interiørmagasin. Andre aktuelle arbeidsplasser kan være opplevelsessenter, fjernsynsstudio og med styling av boliger som skal selges eller leies ut.
Eksponeringsdesign er å skape ideer og positiv oppmerksomhet som gir kundene lyst til å kjøpe varene. Dette er et trendy yrke hvor nytenkning og kreativitet er viktig.
 
Om du vil fordype deg ytterligere i faget:
 
- Retail designved Westerdals, Oslo. http://www.westerdals.no/
Sitat fra nettsiden til skolen: Etter avsluttet utdanning kan du blant annet jobbe med    
butikkplanlegging og konseptbygging, som visual merchandiser og som stylist. Dette  
kan du for eksempel gjøre for de store moteaktørene, i interiørmagasiner, i varehus,  
designbutikker, i eventbyråer eller du kan velge å starte din egen bedrift.

- Eksponeringsdesign, mediedesign, 3D design og visual merchandiser ved Idefagskolen i Tønsberg. http://www.idefagskolen.no/

- Grafisk design og Illustrasjon ved Norges kreative fagskole i Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen. http://www.norgeskreativefagskole.no/

- Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling ved Markedshøyskolen i Oslo. http://www.mh.no/studietilbud/ba-i-kreativitet-innovasjon-og-forretningsutvikling/

- Boligstylingved NKI nettstudier http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/boligstyling

- Scenografi ved Høgskolen i Østfold. http://www.hiof.no/

- Lys og scenografi ved Høgskolen i Nesna. http://www.hinesna.no/

- Scenografi ved Kunsthøgskolen i Oslo http://www.khio.no

- Produksjonsdesignved Høgskolen i Oppland http://hil.no/hil

- Visuell kommunikasjonved Høgskolen i Buskerud http://www.hibu.no/studietilbud/design/viskom/

- Lysdesign ved Høgskolen i Buskerud http://www.hibu.no/studietilbud/lysdesign
 


Profileringsdesigner

Aktuelle arbeidssteder

 
En profileringsdesigner kan arbeide i mange ulike typer virksomheter innenfor medie- og kommunikasjonssektoren. Eksempler er reklame-, design- og mediebyråer, grafiske bedrifter, større bedrifter med egne informasjonsavdelinger og innen informasjonsvirksomhet i privat og offentlig sektor.

Sentrale arbeidsoppgaver


En profileringsdesigner lager kommunikasjonsløsninger som omfatter profilering av bedrifter, reklame for produkter på transportmidler og fasader og generell informasjonsskilting.

Profileringsdesignerens daglige arbeid omfatter

·         definisjon av mål og målgruppe og vurdering av konkurransesituasjonen

·         utarbeidelse av skisser, arbeids- og presentasjonstegninger, manuelt og digitalt

·         bruk av prinsipper for markedskommunikasjon

·         bruk av virkemidler som form, farge, skrift, typografi, bilde og belysning

·         bruk av ulike materialer og produkter

·         utforming av løsningsforslag i tråd med etiske normer

·         produksjon og montering av profileringsprodukter

·         trykking, printing, fresing og skjæring med maskiner og bruk av tilhørende
         programvare


 

Alle butikker og bedrifter har egne kursprogram for sine ansatte. Om du viser interesse og personlig egnethet kan du jobbe deg inn - og oppover i bedriften, dvs. få større ansvar og bedre lønn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar